2 more Swedish (Damnation?) dates!

Tjoho!

Nu är det ca 5 timmar kvar till Opeth går på scenen på Pustervik! Ska bli helskönt!

Och i GP stod det att giget ska filmas och komma med på DVD:n!
 
hej >>

Jupp, men ni har sittplatser på Södra Teatern väl? Fusk! :)

Giget i Stockholm skulle också filmas förresten.
 
hej >>

Ja, *skriver av notisen i GP*:

"Opeth filmar Göteborgsspelning

Musik: Opeth gör en exklusiv spelning på Pustervik i kväll som tillsammans med spelningar i Stockholm och London kommer att filmas för en kommande dvd.
Tonvikten kommer att helt och hållet ligga på bandets mjukare material. Dessutom innehåller låtlistan bland annat en cover på Deep Purples Soldier of fortune."
 
Fast det filmades INTE. Det var en groda av GP. Dock var det grymt grymt grymt bra, över två timmar totalt. Först ett set med Damnation-låtar, samt "Harvest" från Blackwater Park och Deep Purple-covern "Soldier of fortune", paus, sen ett hårt set med Masters Apprentice, The Drapery Falls, Deliverance, The Leper Affinity och A Fair Judgement. Missade jag nån? Hrm, Wreath kanske?Var så inne i det att jag inte riktigt höll ordning på sånt :D Fan så kul att kunna se dem på en så pass liten klubb, kunna stå riktigt nära utan att bli nedskuttad och bara njuta. Tycker synd om alla som inte får/tog den chansen. Spelningen var inte utsåld ens... Bästa 175:- jag spenderat på evigheter. Lyllo er som ska se dem imorgon :D Kan knappt bärga mig till nästa spelning i oktober. Jag somnar iallafall lycklig och lomhörd i natt.
 
Nyss hemkommen från Pustervik, å herrejävlar vilken konsert! Det var första gången jag såg Opeth live, och jag är helt paff.

Första lugna setet var jäkligt bra. Jag är inte överdrivet förtjust i "Damnation", men jag tycker låtarna blev bättre live - mer pondus och dynamik i dem. Slutet på "Closure" var så IN I HELVETE bra - de förlängde det, och gjorde det maffigare än på skivan. Gåshud. Gåshud.
Andra setet var också jäkligt bra - när de körde slutet på "Deliverence" fick jag nästan tårar i ögonen - EXAKT lika tight som på skivan, och så in i helvete bra. Rysningar. Rysningar.
Fast andra setet kändes jäkligt kort, trots att det var en timme. De fem låtarna kändes som en halvtimme eller nåt. Och man hade självklart viljat höra låtar från pre-BWP, men det var väl av skivbolagsskäl som de inte får ta med såna på DVD:n?
Och som Reflux säger, så filmades inte konserten - GP måste ha missuppfattat situationen (och nej, de körde inte "Wreath").

Längtar som satan till 28:e oktober!
 
insstämmer...... det var skitbra....... men jag tycker att många i publiken var lite lama. musiken var tydligen tvungen att tystna helt innan någon kunde applådera....

... å hade alla stått kvar framför scenen och jublat efter a fair judgement så kanske De hade kommit upp och avlutat med, ja kanske, demon of the fall - för detta filmades ju inte till dvdn
 
Det låter onekligen lovande inför kvällen.

Fan, hur lite folk var det då? Södra Teatern är inte heller utsåld. Hoppas verkligen det kommer mycket folk på Opeths kommande spelningar så vi svenskar slipper vara på "D-prioritet" när det gäller turnéer. Det hade varit jävligt kul med lite mer spontana spelningar på hemmaplan.
 
Skulle tro att det kommer runt 250 pers ikväll. Jag tror vi får leva med att vara "D-prioritet" eftersom Opeth inte ÄR särskilt stora här. Deliverance nådde knappt top 20 hårdrock och Damnation låg på 16 plats på hårdrockslistan veckan den släpptes sen har jag aldrig synt av den.

Jag antar att det inte var nåt förband igår? Vet nån när Opeth går på ikväll?
 
En av anledningarna till varför spelningen igår inte var utsåld var väl förmodligen också för att det 1) var en måndag 2) konserten HAR inte annonserats alls utan bara listats på arrangörens hemsida samt här. Man ville hålla det exklusivt och satsar väl på att få betydligt större publik på den "riktiga" rundan i oktober. Inget förband heller, nej.
 
japp, vad sägs om att UMarna möts eller nåt? jag kommer att grå kavaj oc svart skjorta, och jag har blont en bit längre än axellängd hår!
jag e med...
ljusblåa jeans, munktröja och en grön solblekt jacka som det står droors över hela ryggen.
 
Låtlistan från Göteborg

SOFTA SETET

Windowpane

In My Time of Need

Death Whispered a Lullaby

Closure

Hope Leaves

To Rid The Disease

Harvest

Soldier of Fortune (deep purple cover)

Ending Credits

PAUS

HÅRDA SETET:

Deliverance

Master's Apprentice

A Fair Judgement

The Leper Affinity

The Drapery Falls



Jag har ljusa chinos och svart Deströyer 666 t-shirt, men ge fan i att komma fram och hälsa ;).

 
Vafan. Vi fick inte soldier of fortune hehe :(
Nej, fan vilken besvikelse, jag hade verkligen sett fram emot den låten.

Annars måste jag säga att det faktiskt var en hel del folk där. Vad jag såg så var det helt fullsatt på parketten och första balkongen, andra såg jag ej.