Usurper - Cryptobeast

conor

New Metal Member
Jan 12, 2005
15
0
1
39
www.metaltracks.com
http://www.metallive.nl/metallive/metallive.nsf/0/BAFBF705CBD1E947C1256FC3003B558A

kill, Kill, Kill for Metal. Met dit statement vers in mijn kop gebeukt brul ik deze regel onbeschoft hard mee. Het Amerikaanse Usurper heeft deze slogan vakkundig weten te verpakken in een fantastische metalhymn die wat mij betreft direct als klassieker bestempelt mag worden. Snoeihard, uptempo en met vlijmscherpe solo's is het duidelijk dat Usurper maar 1 tactiek gebruikt en dat is die van de verschroeide aarde.
Hoewel de basis van "Cryptobeast" duidelijk wordt gevormd door Bolt Throweriaanse mid-tempo deathmetal zijn de heavy metal en thrash invloeden meer dan genoeg aanwezig. Soms zelfs een beetje doomy zoals het einde van opener "Bones Of My Enemies". Dit nummer sloopt je meteen en zet de standaard neer voor de rest van "Cryptobeast".

De band bestaat al zo'n 13 jaar maar het is vanaf het eerste luisterrondje duidelijk dat Usurper hun jarenlange ervaring bekroond ziet worden met dit meesterwerk. In de bezetting zijn wat wijzigingen gebracht door de terugkeer van drummer van het eerste uur Joe "Apocalyptic" Warlord en een nieuwe zanger Dan Tyrantor die er ondertussen toch al weer een aantal jaartjes bijzit.

Hoewel de hele band op topniveau opereert is het toch de zanger die bij mij het meeste respect afdwingt. Wat een geweldenaar.
Dan Tyrantor schreeuwt en krijst dat het een lievelust is en bij "Return Of The Werewolf" komt het zowat uit zijn tenen. Maar het resultaat is zo overdonderend en overtuigend dat ik bijna in weerwolven zou gaan geloven. Gelukkig brengt het rustige instrumentaaltje "Ectoplasm" mij weer bij mijn positieven. Dit instrumentaaltje is slim gesitueerd in het midden van de nummers zodat de suf gebange luisteraar even naar adem mag happen.
Uitrusten is er alleen bij dit nummer bij want hierna gaat Usurper er weer vol tegenaan met onder andere "Reptilian" wat een lekkere trage slowbanger is en het snelle titelnummer wat vooraf gegaan wordt met wat demonische bezweringen door Tyrantor.
Als afsluiter de publieksfavoriet "Warriors Of Iron and Rust" in een remake en klinkt in deze bezetting en met deze productie veel beter dan het orgineel.

Werkelijk alles klopt bij "Cryptobeast". Goede nummers, agressieve zang, ruig gitaarwerk en een meer dan capabele drummer. De productie door Neil Kernon maakt dit product helemaal af en aanschaf is voor iedere (harde) metal liefhebber verplicht. Luisteren is kopen.

Meer info: www.usurper.us/




*

locke
90