G Galdersång New Metal Member Dec 1, 2003 26 0 1 39 www.tam.info.se Dec 23, 2004 #1 Höhö .. nån (mr.V) som kan tala om för mig vad Vilievandring handlar om? lyssnat på den ca 1400 ggr, lika bra varje gång, men hajjar fortfarande inte ett smack va den handlar om .. yeye God Jul!
Höhö .. nån (mr.V) som kan tala om för mig vad Vilievandring handlar om? lyssnat på den ca 1400 ggr, lika bra varje gång, men hajjar fortfarande inte ett smack va den handlar om .. yeye God Jul!
amf Member Feb 28, 2004 457 0 16 Dalarna Dec 23, 2004 #2 Så vitt jag förstår handlar den om troll, huldror och annat otyg som lämnar sina hålstammar och jordhålor för att ge sig ut på vandring.
Så vitt jag förstår handlar den om troll, huldror och annat otyg som lämnar sina hålstammar och jordhålor för att ge sig ut på vandring.
G Galdersång New Metal Member Dec 1, 2003 26 0 1 39 www.tam.info.se Dec 23, 2004 #4 amf said: Så vitt jag förstår handlar den om troll, huldror och annat otyg som lämnar sina hålstammar och jordhålor för att ge sig ut på vandring. Click to expand... joo d verkar ju stämma... för e inte Vilie nåt samlingsord för alla väsen inom den svenska folktron?? eller har ja helt fel?
amf said: Så vitt jag förstår handlar den om troll, huldror och annat otyg som lämnar sina hålstammar och jordhålor för att ge sig ut på vandring. Click to expand... joo d verkar ju stämma... för e inte Vilie nåt samlingsord för alla väsen inom den svenska folktron?? eller har ja helt fel?
Gaunerin vanquish the pain Oct 5, 2001 6,385 9 38 ensamhetens vildmark Dec 24, 2004 #5 Galdersång said: ... för e inte Vilie nåt samlingsord för alla väsen inom den svenska folktron?? Click to expand... Kanske det är så men jag hittade följande förklaring för "Vilie": http://www.all2know.com/sv/wikipedia/v/vi/vilie.html Jag är bara lite förvånad att de ska härstamma från centraleuropeiska legender och inte från svensk (eller åtminstone nordisk) folktro/mytologi...?
Galdersång said: ... för e inte Vilie nåt samlingsord för alla väsen inom den svenska folktron?? Click to expand... Kanske det är så men jag hittade följande förklaring för "Vilie": http://www.all2know.com/sv/wikipedia/v/vi/vilie.html Jag är bara lite förvånad att de ska härstamma från centraleuropeiska legender och inte från svensk (eller åtminstone nordisk) folktro/mytologi...?
amf Member Feb 28, 2004 457 0 16 Dalarna Dec 24, 2004 #6 Jo, det är vad jag också har läst. Men har för mig att det var någon som skrev här i forumet att det även är ett samlingsord för övernaturliga väsen.
Jo, det är vad jag också har läst. Men har för mig att det var någon som skrev här i forumet att det även är ett samlingsord för övernaturliga väsen.
L lord_storm Worshipper of Odinn Nov 7, 2003 49 1 8 Poland, Posen Dec 24, 2004 #7 Galdersång said: yeye God Jul! Click to expand... *Heh-heh* at least i can understand this Happy Jul for you too
Galdersång said: yeye God Jul! Click to expand... *Heh-heh* at least i can understand this Happy Jul for you too
Mantis Naturmistikk & Folktale Jul 18, 2003 283 0 16 Eburum Visit site Dec 25, 2004 #8 it was mr v himself who answered a question of mine about this song and told me that vilie stands for a collective name for supernatural beings
it was mr v himself who answered a question of mine about this song and told me that vilie stands for a collective name for supernatural beings
Laila Lumberjack Member Dec 25, 2004 164 0 16 35 Nederland Dec 25, 2004 #9 lord_storm said: *Heh-heh* at least i can understand this Happy Jul for you too Click to expand... HAPPY JUL & hail the furious host!
lord_storm said: *Heh-heh* at least i can understand this Happy Jul for you too Click to expand... HAPPY JUL & hail the furious host!