Mr V, please help with the last elusive line

amf

Member
Feb 28, 2004
457
0
16
Dalarna
Could you give some help with the last line in Skuggan På Åsen, it sounds to me like "Dit alla tårbäckar leder", is this correct?

Think I got the rest of the lyrics of this beautiful song correctly, but that last line causes uncertainty.


En sorgsen skugga på åsen står
bland alla milsvida höjder
I trollskogsrötter han girigt går
där solen sällan skiner nöjder
Och ibland stenrösen strövar varg
man hör hur skepnader ryter
En sång av tomhet så kusligt karg
i fjället tystnaden bryter

En dyster måne klädd i sorg
danar ner mot dunkla dalar
Ett arv av svårmod och skyars borg
suckar tungt i nattens salar
Och fjärran stormar nu dånar hest
och vreda moln sig breder
Jag skådar landet dit mången rest
dit alla tårbäckar leder
 
Hör inget "p" i ordet, men framför allt tycker jag att "tårbäckar" verkar rimligare. Tårar, som ju är en vätska, tycker jag passar bättre ihop med "bäck".

Vet du om ordet "torpbäck" finns som ett begrepp? Google ger inga träffar på det (förutom ett efternamn). På "tårbäck" fås, förutom ett ortsnamn, en ynka träff (från en erotisk novell av alla saker :D ).



(Seemed poinless to write in english)
 
amf said:
Hör inget "p" i ordet, men framför allt tycker jag att "tårbäckar" verkar rimligare. Tårar, som ju är en vätska, tycker jag passar bättre ihop med "bäck".

Vet du om ordet "torpbäck" finns som ett begrepp? Google ger inga träffar på det (förutom ett efternamn). På "tårbäck" fås, förutom ett ortsnamn, en ynka träff (från en erotisk novell av alla saker :D ).



(Seemed poinless to write in english)

Jag kan vara ute och cykla här..men jag tror det var "dit alla tårars bäckar leder"...men det var ju mer än 10 år sedan jag skrev texten.....

mr V
 
Jag kollade upp det på: I trollskogens drömmande mörker. och han skriver "torpbäckar". men det tycker jag inte låter som nåt korrekt svenskt ord. men man vet aldrig hur det var för 10 år sedan. men det är en vackar låt. men den vackraste låten är "vid skogstjärnen står", riktigt vacker.

Skuggan På Åsen

En sorgsen skugga på åsen står, bland alla milsvida höjder
I trollskogs rötter han girigt når, men solen sällan skiner nöjder
Och ibland stenrösen strövar varg, man hör hur skepnaden ryter
En sång av tomhet så kusligt karg, i fjället glistnandet bryter

En dyster måne klädd i sorg, danar ner mot dunkla dalar
Ett allgångs--- mot den skyars borg, suckar tungt i nattens salar
Och fjärran stormar nu dånar hest, och vreda moln sig breder
Jag skådar landet dit mången rest, dit alla torpbäckar leder

Jag skådar landet dit mången rest, dit alla torpbäckar leder
 
va fan. det blev två stycken. nåt cp med datorn. dom här maskinerna.. ooh men kan inget annat att både hata och älska
 
Vintersorg said:
Jag kan vara ute och cykla här..men jag tror det var "dit alla tårars bäckar leder"...men det var ju mer än 10 år sedan jag skrev texten.....

mr V
Tusen tack för svaret!
Då får vi nog anse det ställt utom rimliga tvivel att det ska vara tårar och inte torp, fast det verkar ändå som det blev ihopdraget till "tårbäckar" vid inspelningen, det låter i alla fall som ett ord i mina öron.


Jag kollade upp det på: I trollskogens drömmande mörker. och han skriver "torpbäckar". men det tycker jag inte låter som nåt korrekt svenskt ord. men man vet aldrig hur det var för 10 år sedan. men det är en vackar låt. men den vackraste låten är "vid skogstjärnen står", riktigt vacker.
Det är Draugens (post #2 i denna tråd) sida ju. ;)
Vid skogstjärnen står är en av favoriterna här med, men vi har ju den officiella texten till den, så där behöver jag inte fråga lyrikförfattaren om hjälp. :)
 

Similar threads