Originally posted by ~Zeanra~
Hih hei.
Öö.. Ok.
Kävin hakemassa sossusta toimeentulotukihakemuksen, jostain syystä sen täyttäminen vaikuttaa epämiellyttävältä ja turhalta. Kolmas kohta jaksaa huvittaa, "Mihin tarkoitukseen haette toimeentulotukea?". Etelän matkaa varten tietysti, tyhmä kysymys.
Toinen lappu, joka opiskelijoiden täytyy lisäksi täyttää, kysyy ensimmäisenä olenko ollut töissä viime kesänä, tarkan ajan ja missä. Mitähän vitun väliä sillä on, olenko ollut viime kesänä töissä(olin työttömänä)? Luulevatko ne, että jollakin on säästynyt vuoden takaisesta duunista hynkkyä? Sitten kysytään, että jos en ole hakenut/nostanut opintolainaa, niin miksi? No, elelen päivä kerrallaan, enkä tiennyt, etten saa toimeentulotukea, jos en ota lainaa. Vitun kiva.
Vielä viimeinen kysymys, "miten olet aikonut rahoittaa opisekluaikaisen toimeentulosi?(kirjoitusvirhe kuuluu tuohon)". No, kuvittelin pärjääväni tuella ja satunnaisilla duuneilla, olin väärässä.
Olen aina kuvitellut, että lainan hakeminen on viimeinen oljenkorsi, siinäkin olin väärässä. Jos ei ota lainaa, menettää sen viimeisen oljenkorren, eli toimeentulotuen.
Myös tämä oli minulle uutta ja todella vitun kivaa tietoa:
"Lapsen elatuksesta annetun lain mukaan vanhemmat vastaavat lapsen elatuksesta 18-ikävuoteen saakka
ja senkin jälkeen 21-ikävuoteen saakka mikäli lapsi opiskelee.(Eli ei toivoakaan saada mistään penniäkään) Lapsen elatukseen kuuluu opiskelumenojen ohella myös välttämättömät toimeentulotukikustannukset.(Laki lapsen elatuksesta 5.9.1975/704)"
Että tämmöstä tällä kertaa. Toivottavasti kiljumarkkinat saa hyvin auki. Josta tuliki mieleen, Esa, äläpä juo niitä kaikkia rahojas, ennen ku maksat velkas.