You are welcome..

ToproomStudio

New Metal Member
Nov 16, 2009
11
0
1
You all are welcome to give me questions about bands, my studio, recording, mixing etc.

Thanks.

Børge Finstad
 
Not a question but Hello and Welcome Mr Mixerman. Love your productions man. Cheers.
 
Very nice to open this space. Thank you again. How to avoid phase problems with so many cymbal tracks?? Why do not use a overhead pair??
 
I allways use one overheadpair! Mostly Neumann km 184 or 84. Sometimes AKG 451 or 414. I use ORTF-stereo. API 212 or Neotek pres. I put on a extra mic the ride and hat and sometimes a extra for some cymbals, but that is rare. Phasereverse the snaretrack!

Børge
 
Well, Borge, thank you very much. Well i know that you trigger the bass drums, and use to hand Lexicon reverbs for drums, SSL compressor for overhead tracks, but now, how is your snare compression?? Did you use to quantize drums frequently?
 
+1 for the quantize question. and what about replacing/blending snares?
 
Well...I always use my old and crappy Aphex Expressor compressor. Love it on the the snare, and nothing else. Yoy get it on Ebay for 200$
I do some editing on drums, mostly bassdrums, If I can leave it, I will. I like the "human toutch":)
If the snare sucks in the mix, I will blend it with some other snaresounds. I have a nice collection with my own sounds.

Børge Finstad
 
Hei.

Har følgende problem som jeg lurer på om du har noen fixtrix som kan ordne opp litt.
Har spilt inn trommer, og jer får ikke pannet hi-haten slik eg øsnker grunnet for mye lekasje av hi-hat i overhead mirkofonene.
OH'ene fungerer i dette tilfelle hovedsakelig for cybaler/ride - og ikke så mye som rom-mikker. Har også et eget spor for hi-hat, men ride går bare på overhead mikkene.
Kunne i utgangspunktet droppet hi-hat sporet, og bare benyttet OH'ene for dette, da HH kommer fint fem på dem. Men problemet her er at OH'en som er på ridesiden er den OH'en som også har plukket opp mest av HH (grunnet litt lite gjennomtenkt plassering av de 2 OH-micene).
Så da får jeg ikke pannet det slik at ride har hovedvekt på en side, men HH er på den andre.

Så spørsmål er om det er noe trix for å kunne fjerne HH fra OH'ene uten at det endrer for mye på selve cymbalene/ride. Slik at jeg da kan bruker det separate HH sporet til å panne HH dit jeg vil. Hvis jeg benytter HH-sporet slik det er no - så er HH litt mye over alt i lydbilde (har OH-sporene pannet 100% H/V).

Ville en comprimering av OH'ene med HH som sidechain fungere?
Eller noen noen andre trix.


Radek
 
Hallo Radek!
Er det uheldige refleksjoner fra en vegg etc som har forårsaket problemet ditt?
Problemet ditt er vel egentlig umulig å løse...I det store og hele tror jeg ikke lyttere flest vil reagere på det. I mange tilfeller så drar ikke jeg opp Hat-sporet under mix, fordi det kommer nok fra overheadene.
Jeg vil råde deg til å kjøre en stereokobling, som XY eller ORTF neste gang.

Børge
 
Hei Børge.

Takker for svar.
Er nok som du sier at ene veggen har refletert mer enn den andre.
Spilt inn i et øvingsrom som ble lånt, og isolasjonen på veggene har nok vært litt ulik.
Vår oppsett av overhead-mic'er var å plassere 1 mic på hver side av slagverket, vinklet ca 45° nedover mot slagverket.
Har no lest litt om teknikkene du anbefaler, og skal ta det meg med til neste innspilling.
Har et separat HH spor, har testet med å fasevende det og legge det likt i timing og panning som det OH sporet der vi ønsker mindre HH.
Men det ga ikke mye resultat.
Tror det får bli som det er, låter ellers bra - eneste er at panning av HH/Ride forsvinner.
Som du sier så er det nok ikke så mange lyttere som vil reagere - borsett fra meg selv.
Takker igjen for svar, jævla fett at du stiller din tid og erfaring til disp. her.

Radek