opeth interview transcript & translation

Protocol

Vexing Ego
May 4, 2001
563
9
18
41
Finland
here the link for the interview in mp3 format, recorded from swedish radio channel p3:
http://www.goddamnbastard.org/audio/Opeth_-_Interview_in_Swedish_Radio_P3_(by_Cyan).mp3 (20 megs)
It is (or was) also available from the official site at sr.se/p3/rock/ but that was only in crappy realmedia.

I think I got all the lines right, but I can't guarantee it - Peter's and Mikael's voices aren't all that easy to discern from each other.

Interviewer: Håkan Persson (I think?)
Interviewees: Mikael Åkerfeldt & Peter Lindgren

00:00 - Förra veckan då, så presenterade vi lyssnarlistan över årets bästa skivor 2001.
Håkan --- Last week we introduced the listeners' list of the best albums of 2001.
00:06 - Tool vann med Lateralus, Entombed kom tvåa med Morning Star,
Håkan --- Tool won with Lateralus, Entombed came second with Morning star,
00:10 - sjua kom Opeth med sitt album Blackwater Park.
Håkan --- Opeth came seventh with their album Blackwater Park.
00:15 - Och både Opeth och Entombed har då blivit nominerade för en Grammis i klassen bästa hårdrock,
Håkan --- And both Opeth and Entombed have been nominated for a Grammy in the best hardrock category,
00:20 - tillsammans med Backyard Babies skiva Making Enemies is Good och Sahara Hotnights med Jennie Bomb,
Håkan --- together with Backyard Babies' album Making Enemies is Good and Sahara Hotnights with Jennie bomb,
00:28 - och därför kan det då vara lämpligt att prata lite närmare med Opeth från Stockholm,
Håkan --- and so it would be appropriate to have a closer chat with Opeth from Stockholm,
00:32 - och det ska vi göra nu.
Håkan --- and that's what we're going to do now.
00:33 | [The Leper Affinity excerpt]
03:20 - The Leper Affinity - några av dom tio händelserika minuter som öppnar Opeths fämte skiva, Blackwater park.
Håkan --- The Leper Affinity - a few of the ten eventful minutes that open Opeth's fifth album, Blackwater Park.
03:31 - Opeth började för elva år sen som ett dötsmetall band,
Håkan --- Opeth started out eleven years ago as a detah metal band,
03:35 - men har med åren utvecklats till nåt helt annat,
Håkan --- but has evolved to something completely different with the years,
03:37 - eller snarare något mycket mer komplext,
Håkan --- or rather something much more complex,
03:40 - arrangerat och komponerat med starka intryck av symfonisk och progressiv rock.
Håkan --- arranged and composed with strong influences from symphonic and progressive rock.
03:45 - Mikael Åkerfeldt är en mycket personlig sångare,
Håkan --- Mikael Åkerfeldt is a very personal singer,
03:48 - Dessutom spelar han gitarr i Opeth, precis som Peter Lindgren.
Håkan --- Additionally he plays the guitar in Opeth, just like Peter Lindgren.
03:51 - Vi har ju inte övegivit death metal egentligen,
Peter --- We haven't really abandonded death metal really,
03:53 - det är ju fortfarande en massa element kvar, och sådär.
Peter --- there still a lot of elements [of it] left.
03:56 - Sen så, det blir ju så när man blir äldre och får nya intressen och så där
Peter --- That's the way it is when you get older and get new interests
04:00 - och vill utveckla lite vad man pysslar med så där.
Peter --- and want to develop what it is you're doing.
04:03 - Samtidigt som vår grund och bas är ju egentligen i death metal och hårdrock då.
Peter --- Our foundation and base really is death metal and hardrock.
04:07 - Mmm. Ja, ja det märks ju tycker jag då på lite grand på sången här och där i alla fall,
Håkan --- Yes, I think it shows a little in the song at least in places,
04:13 - även om du då har olika uttryck i rösten, vilket är lite kul.
Håkan --- even though you use different voice expression, which is nify.
04:19 - Jo. Nej, men det är väl att den här skrik-sången är i princip det mest extreme man kan göra med musik,
Mikael --- Yes, well this growling is kind of the most extreme thing you can do in music,
04:25 - och att blanda med den vanliga, så att säga, sången gör att det blir ganska stora kontraster - mycket dynamik.
Mikael --- and to mix that with the so called normal singiing makes for pretty big contrasts - a lot of dynamics.
04:32 - Så att vi försöker väl förena typ det hårdaste vi kan komma på med typ det mest softa vi kan komma på.
Mikael --- So we try to join the hardest stuff we can make with the softesst stuff we can make.
04:38 - Jo, men då är ju Blackwater Park skivan ett bra exempel på det tycker jag,
Håkan --- Yes, and I think that makes the Blackwater Park album a good example of that,
04:42 - för att den spänner ju just över softa partier och hårda partier,
Håkan --- because it spans both soft and hard passages,
04:47 - och det tar lite tid att ta sig igenom det för att låtarna är ju ganska långa i allmänhet.
Håkan --- and it takes a bit of time to get through that since the tracks are pretty long generally.
04:53 - Är det så att säga långa kompositioner eller blir det så av en slump eller?
Håkan --- Are these long compositions, so to speak, or do they end up like that by chance or what?
04:59 - Det har väl mer blivit så av en slump från början,
Mikael --- It probably turned out that way by accident initially,
05:02 - och sen när man vänjer sig vid hur man skriver musik så blir det så varenda gång.
Mikael --- and then when you get used to how you write music it turns out that way every time.
05:08 - Det har alltid varit så sen Peter och jag började skriva tillsammans, så vart det långa låtar,
Mikael --- It's always been that way since Peter and me started writing together, they've been long tracks,
05:12 - och det var väl lite också en ide vi hade att vi skulle göra,
Mikael --- and I guess it was a bit of an idea we had to make,
05:15 - du vet, lite längre låtar än vanliga typ tre minuters 'hits' eller vad.
Mikael --- you know, a bit longer tracks than the usual three minute 'hits' or something.
05:19 - Samtidigt försökte vi...
Peter --- And we also tried...
05:20 - Det var ju också en anledning till det var ju att vi ville blanda in så mycket som möjligt i varje låt lixom,
Peter --- Another reason for that was that we wanted to kind of mix in as much as possible in every track,
05:25 - både soft och hårt som vi pratade om förut med dynamik, och då...
Peter --- both soft and hard that we talked about earlier with dynamics, and then...
05:28 - det går ju inte att dra ner det till tre minuter om man ska få in ett par riff.
Peter --- you can't cram that into three minutes if you want to get a couple of riffs into it.
05:31 - Så var det lixom, då man hörde Yes första gången,
Mikael --- It was like, when you hear Yes the first time,
05:33 - då tycker man att det här var liksom en tjugo minuters låt och det händer... det är som ett äventyr liksom.
Mikael --- you think this is like a twenty minute track and there's so... it's kind of like an adventure.
05:38 - Det var väl lite det vi försökte göra fast och vara lite mer brutala.
Mikael --- I guess it was something like that we wanted to do and be a little more brutal.
05:41 | [rest of The Leper Affinity]
11:12 - Ännu lite mer av det tio minuter långa stycket The Leper Affinity med Opeth.
Håkan --- Still a bit more of the ten-minute-long track The Leper Affinity with Opeth.
11:17 - I studio här Mikael Åkderfeldt och Peter Lindgren från Opeth.
Håkan --- In the studio here are Mikael Åkderfeldt and Peter Lindgren from Opeth.
11:23 - Opeth ger gärna små blinkningar till historiens mer udda artister.
Håkan --- Opeth like to give small winks to the more odd artists of history.
11:28 - Skivans namn, Blackwater Park, är en hyllning till Berlin-bandet med samma namn,
Håkan The album's name, Blackwater Park, is a tribute to the Berlin band of the same name,
11:32 - som gjode en enda eftersökt skiva, Dirtbox, innan man splittrades för trettio år sen.
Håkan --- who made a single eftersought album, Dirtbox, before breaking up thirty years ago.
11:38 - Och det är såna här små hälsningar och tips och hyllningar som Opeth har fått till vana.
Håkan --- And it's small greetings and tips and tributes that Opeth have made into a habit.
11:44 - Hyllningar är det kanske inte, men det var mer att det var, som du sa, ett bra namn på en platta.
Mikael --- Perhaps not tributes, but it was more like, like you said, a good name for an album.
11:51 - Jag samlar lite plattor, och när jag såg den där tänkte jag det här måste vi sno.
Mikael --- I collect a bit of cds, and when I saw that I thought we have to snatch this.
11:54 - Det har vi liksom göra faktiskt - på varje platta innan också,
Mikael --- We've tried to do that on every previous album too,
11:58 - att hitta nån... en cool titel, och många gånger har vi fått det från typ progg-band från 70-talet.
Mikael --- to find something... a cool title, and many times we've gotten them from 70ies prog-bands.
12:07 - Är det fler titlar som ni har plockat från andra?
Håkan --- Are there more titles that you've lifted from others?
12:09 - Alla.
Peter --- All.
12:09 - Allihopa i princip.
Mikael --- All of them, more or less.
12:10 - Allihopa?
Håkan --- All of them?
12:11 - Skivan innan hette ju Still Life, och det är ju en platta med Van Der Graaf Generator och ett band också som heter Still Life.
Mikael --- Our last cd was called Still LIfe, and that's an old album by Van Der Graaf Generator and there's a band named Still Life too.
12:16 - Och en låt med Iron Maiden.
Peter --- And a track by Iron Maiden.
12:18 - En låt med Iron Maiden.
Mikael --- A track by Iron Maiden.
12:19 - Fick ni in alla tre.
Håkan --- You got them all three.
12:21 - Och My Arms, Your Hearse, vår tredje platta, det är en textrad från ett Engelskt folkband som heter Comus.
Mikael --- And My Arms, Your Hearse, our third album, that's a line from an English folk-band called Comus.
12:29 - Morningrise är en låt med ett band som heter Slowdive.
Mikael --- Morningrise is a track by a band called Slowdive.
12:33 - Orchid är ju Sabbath, en instrumental med Sabbath och det finns nog mycket som heter Orchid.
Mikael --- Of course Orchid is Sabbath, an instrumental by Sabbath and there's bound to be a lot called Orchid.
12:40 - Men det ska också matcha själva musiken på skivan och omslaget. Orchid är ju rätt upp och ner, [?]
Peter --- But it has to match the music on the cd and the cover too. Orchid is fairly straightforward,
12:46 - men vi har haft problem förut att få ihop titlarna.
Peter --- but we've had trouble before to get the titles together.
12:50 - Det är jävligt svårt att hitta bra titlar.
Mikael --- It's damn hard to find good titles.
12:52 - Så nu den här gången ringe Micke mig och talade om att "jag har en ide - Blackwater Park" och så vad det klart.
Peter --- So now this time Mike called mig and told me "I have an idea - Blackwater Park" and that was it.
12:58 | [excerpt from The Funeral Portrait]
16:24 - The Funeral Portrait med Opeth.
Håkan --- The Funeral Portrait by Opeth.
16:26 - I P3 rock-studion, Mikael Åkerfeldt och Peter Lindgren från Opeth,
Håkan --- In the P3 rock studio, Mikael Åkderfeldt and Peter Lindgren from Opeth,
16:32 - som lever, tänker och andas musik, alltid, överallt.
Håkan --- who live, think and breathe music, always, everywhere.
16:36 - Musik är ju livet, på nåt sätt.
Peter --- Well musik is life, somehow.
16:39 - Det är ju alltså... vad jag än gör hemma eller till och med på stan så har jag - framförallt hemma - så slår jag på musik,
Peter --- Well it's like... whatever I do at home or even downtown - predominantly at home - I'm playing cds,
16:44 - slå på en platta när jag käkar frukost eller...
Peter --- put on a cd when I'm eating breakfast or...
16:49 - inte kolla på tv kanske för det är väl ett annat ljud-medium, men vad jag än gör så snurrar jag skivor.
Peter --- maybe not while watching tv seeing as how that's a different sound-medium, but whatever I do i'm spinning cds.
16:55 - Det är nästan som en besatthet, liksom at man... i alla fall för min del, jag köper skivor helatiden.
Mikael --- I't almost like a possession, like you... at least me on my part, I buy cds all the time.
17:01 - Det har nästan gått så långt att jag inte hinner lyssna -
Mikael --- It's almost reached a point where I don't have the time to listen
17:03 - eller det _har gått så långt att jag hinner inte lyssna på det jag köper.
Mikael --- no, it _has_ reached a point where I don't have time to listen to everything I buy.
17:06 - Men allt ifrån, jag menar, 70-tals progg och liksom Beatles till ny musik.
Mikael --- But everything from, like, 70ies prog and like Beatles to new music.
17:12 - Jag vet inte, jag har inte hört... jag vet Peter gillar Stina Nordenstam till exempel.
Mikael --- I don't know, I haven't heard... I know Peter likes Stina Nordenstam for example.
17:17 - Du vet, allt - allt bra.
Mikael --- You know, everything - everything that's good.
17:19 - Händer det att ni lyssnar på era gamla plattor?
Håkan --- Do you ever listen to your own earlier albums?
17:21 - Jag gör det. Inte regelbundet, men då och då.
Peter --- I do. Not regularly, but every now and then.
17:24 - Jag är faktiskt nöjd med alla skivor.
Peter --- I'm actually content with all our cds.
17:26 - Man kan få nästan lite sån här - om jag slår på nån gammal platta antingen att jag tycker fan det här är skitbra
Mikael --- You can almost get a bit like - if I put on an old cd I either thing shit this is damn good
17:32 - eller att jag nästa blir spyfärdig och måste stänga av _nu_.
Mikael --- or I get very sick of it and have to turn it off _now_.
17:35 - [more from The Funeral Portrait]
21:43 - The Funeral Portrait med Opeth, från Stockholmarnas femte album Blackwater Park.
Håkan --- The Funeral Portrait with Opeth, from the Stockholmers' fifth album Blackwater Park.
21:53 - Blackwater Park, en av fyra nominerade skivor till en grammis i klassen hård rock.
Håkan --- Blackwater Park, one of four nonimated albums for a Grammy in the hard rock category.

Usual disclaimer applies, althoug this translation was done in a more interpreted manner.
 
Awesome work!!!!:)

and btw, :eek: :eek: unbelievable!! i had transcribed the interview,too and was planning to post it when i get done with my exams...

anyway...i was missing some words,Mikael was munching stuff...

12:10 - Allihopa? <-----and this part is so hilarious...at least i laughed when i listened to it first time.. hhehe as if he was told that the earth is flat

:D

and oh,this part from 00:00 - 00:32 i actually didn't have on my cd....
 
Err... "mig" in the English translation of Peter's 12:52 line should be "me". Hehe, I guess that's what I get for not taking proper breaks from the work. This one took a little over three hours.
 
THANK YOU Protocol
Mikael - You can almost get a bit like - if I put on an old cd I either think shit this is damn good. or I get very sick of it and have to turn it off _now_. :lol:

Hey there Duvall, have you heard about the 2 new Tom Waits albums? purr