Men prata svenska för fan!

NovembersDirge

Angry Metal Guy
Apr 18, 2001
1,332
1
38
42
Uppsala, Sweden
www.angrymetalguy.com
Eller i detta fall: skriva svenska för fan!

Denna tråd ska vara "den svenska tråden" där man skriver bara på svenska (eller försöker iaf). Det verkar som många här a) är svenskar b) kan svenska c) vill lära sig svenska och det är verkligen synd att vi inte håller på lite på svenska i alla fall. Här ska skrivas en sammanfattning av det som jag skriver på engelska för dem som inte kan språket men utom det så vore det bäst om vi alla skulle undvika engelska (eller andra språk Defiance) i/på/strax till vänster om denna tråd.

Tänk "Alex's Tavern" på svenska. Varför skulle vi inte använda "Learning Swedish" för det här? Jo, för det är där som man försöker få förklaringar och sånt, då skulle det inte funka att bara behålla svenska som det dominanta språket, eller hur? Genomtänkt är det här. :p

Är ni med?

—

This thread is a place for those who speak Swedish, those who want to speak Swedish and those who would like to believe that they are competent in the language to bullshit for purposes of pleasure or language acquisition (or practice). After this post, which I am summarizing in English, there should be no more English (or other languages) in this thread. If you cannot speak Swedish but are DYING to know what's going on here, I suggest you try http://translate.google.com. :)
 
Glömde en sak: denna tråd skulle också vara till hjälp för att påminna Tobz vem han verkligen är. Kom tillbaka till Sverige, ölen kan inte vara så mycket bättre där! (Fast min kära sambo stod bakom mig och sa "Jo, det kan den.") :p Haha
 
ahaha i har förstått, denna är en begynnelse :)
men jag är inte bra att skriva! :oops:
jag tänker det är ett gott sätt för att lära.

(anyway some have to correct people who are trying to speak swedish, or they will not understand where they are doing errors!)
 
Jag är med, vi ska se hur det blir. Jag skulle behöva träna lite i alla fall. Läser en hel del på svenska eller kollar på film ibland men men.....att skapa egna meningar och att prata är tyvärr något annat.

Glömde en sak: denna tråd skulle också vara till hjälp för att påminna Tobz vem han verkligen är.

:D
 
ahaha i har förstått, denna är en begynnelse :)
men jag är inte bra att skriva! :oops:
jag tänker det är ett gott sätt för att lära.

(anyway some have to correct people who are trying to speak swedish, or they will not understand where they are doing errors!)

Men fy! Vad är det för språk? Jag fattar inte... :p

Man måste inte vara bra på att skriva för att ge det ett försök. Kan säga att jag själv har haft det lite pinsamt när det gäller min svenska (särskilt med rapportskrivning), men det blir aldrig bättre utan att träna som du själv vet antar jag. Skulle du någonsin har lärt dig engelska utan att träna?

Fyra saker som jag kan säga: 1. "Men jag är inte bra [på] att skriva."
2. "Gott" brukar användas för att beskriva mat. För det mesta när man beskriver någonting som inte är mat så säger man bara "bra".
3. "Tycker" används när det gäller en åsikt. "Tänker" används när man faktiskt funderar över någonting.
4. Ordet lära är reflexivt, det vill säga, att man säger "lära mig" eller "lära dig," eller mer allmänt "lära sig." "Jag vill lära mig att prata svenska." "Jag vill lära mig att fiska." "Nu kommer vi att lära dig att slakta människor som djur."

:Smokin:
Oj vad rolig denna tråd har redan blivit.

@Gaunerin: Det är ju något annat att använda språket aktivt. Nu läser jag vanliga sociologikurser på svenska och ibland känns det som jag fortfarande har så mycket att lära mig.
 
Den här tråd är än god idé, min svenska må förbättras.
^ Haha jag kommer att aldrig tröttnar på att titta den videon. (Är "att" på rätt plats?). Tack för bra thread!
Jag också. Et av min älsklings-video!

Jag tror att du skulle have sagt: Jag kommer aldrig med att tröttna på...

Men jag är bara än dum islänning som har röstig(?) svenska!
 
Tackar för den förtydligen!
Norska är ett alldeles fantastiskt språk i både skrift och tal. Danska kan man förstå någorlunda i skrift. När det gäller danska i talar så låter vi videoklippet snacka istället... :p

:lol:

Jävla Danmark...

Fast jag skulle inte säga något. Min farmor föddes i USA men pratade danska i hemmet, men när det kom till att försöka lära mig ett nytt språk så var jag inte alls intresserad av prata danska trots det. Nu att jag har varit här och verkligen kan språket bättre och förstår vad det kan bli för problem med ljud och uttal för engelsktalande så är jag jäääätteglad att jag inte försökte lära mig danska. Liksom skånska så skulle det vara jättesvårt för invandrare att få lära sig. Uttalet är en mardröm!

lefay82 said:
så...är det riktig eller fel?
jag trodde att "tycka" betyder "to like" och inte "to think"

Det är felaktigt. "Tycker om" är att gilla något. 'Att tycka' är att ha en åsikt om någonting. "Jag tycker att det är svårt att skilja i mellan 'tycka,' 'tänka' och 'tro'."

Det är ett vanligt problem bland utländska talare för alla tre kan översättas till Det Onda Språket som "think".

Defiance said:
Haha jag kommer att aldrig tröttnar på att titta den videon.

Haha, jag med. Och jag skulle säga "Jag kommer att aldrig tröttna på..." Eller så kunde du byta plats och skriva: "Aldrig kommer jag att tröttna på..." Eller så kunde du verkligen ändra saker och skriver: "På denna video kommer jag att aldrig tröttna..."

*host*
 
ahaha det onda språket!!! :lol:
jag tycker jag skulle börja med simpla (riktig?) fraser lika "katten är röd" :lol:
 
lefay82 said:
ahaha det onda språket!!! :lol:
jag tycker jag skulle börja med simpla (riktig?) fraser lika "katten är röd" :lol:

Katten är inte röd. Katten är svart.

Angående 'Det Onda Språket,' när jag var i Nederländerna med min syster och försökte lära mig lite nederländska, min syster skulle skrika på mig varje gång jag uttalade nåt som det skulle uttalas på tyska. "Nej! Det är ondskans språk!" (the language of evil). Det är därifrån idén kom. :p
 
Katten är inte röd. Katten är svart.

Angående 'Det Onda Språket,' när jag var i Nederländerna med min syster och försökte lära mig lite nederländska, min syster skulle skrika på mig varje gång jag uttalade nåt som det skulle uttalas på tyska. "Nej! Det är ondskans språk!" (the language of evil). Det är därifrån idén kom. :p

min katt är röd (och vit)!!!!
vill du se ett foto? tror du mig inte? :p