Men prata svenska för fan!

Glömde en sak: denna tråd skulle också vara till hjälp för att påminna Tobz vem han verkligen är. Kom tillbaka till Sverige, ölen kan inte vara så mycket bättre där! (Fast min kära sambo stod bakom mig och sa "Jo, det kan den.") :p Haha

:lol: Norska är tillåten. Danska inte. Tobz

Jävla Danmark...

Hmm, e' de' nu jag ska börja känna det här som personlig hets, ellerrr? Du e' la go' i hela hôvve! :D

Tja, med hänsyn till svenska (som varande varmt och gemytligt) kontra engelska (kallt och obehagligt, lite som Immortal faktiskt), är det inte, till dels i alla fall, därför vi alla har fallit för Vintersorg? Och hur skönt det rent faktiskt låter när han sjunger på svenska?

P.S. (ja, jag vet det är latin, men kom ån!) Din sambo, kära NovembersSorgesång, tycks ha en fantastisk smak kan du hälsa...
 
Norska är tillåtet förresten. Det slåg mig efteråt... vad jag måste låter SFI. Och sedan hjälper andra med språket. En blind som leder en blind (eller flera som fallet är).

@Tobz: Jag tycker bara att det är roligt att någon skulle välja att flytta till Danmark. Men i så fallet ölen måste vara fantastisk. Helt ärligt har min sambo och jag pratat om att flytta till Norge, men jag antar från musiken att ölen där inte är särskilt bra. De är så arga hela tiden.

Men borde jag känner mig lite förolämpad att du skulle kalla engelska för ett kallt och obehagligt språk? Jag tycker faktiskt att språket är fantastiskt expressivt och det var något som jag märkte när jag började med svenska. Dels handlar det om min förståelse av språket, så klart. För mig känns det som engelska blir lite kallare när alla pratar det för då saknar det djupa förståelse som verkligen kan nå de meningsfulla områden som språket erbjuder, för vokabulären eller känslan saknas. Personligt kunde jag aldrig tänka mig att skriva på svenska på samma sätt som jag skriver på engelska. Och jag har alltid tyckt att det var oerhört konstigt att alla vill sjunga på engelska för det kan låta så jäva pinsamt. "Weeth swååård een haaaaand! Ai strejk weeth ä wen-djee-ans!"

Eller så handlar den trevliga känslan i tråden om att de flesta inte kan språket så det är bara roligare.. fast ni skrattar åt oss inte med.. ;)
 
Äntligen känns det motiverat att posta lite svenskspråkig kvalitetsteve!

[ame]http://www.youtube.com/watch?v=QLIEAiCaPzk&feature=related[/ame]
 
Jag tycker bara att det är roligt att någon skulle välja att flytta till Danmark. Men i så fallet ölen måste vara fantastisk. Helt ärligt har min sambo och jag pratat om att flytta till Norge, men jag antar från musiken att ölen där inte är särskilt bra. De är så arga hela tiden.

Men borde jag känner mig lite förolämpad att du skulle kalla engelska för ett kallt och obehagligt språk?

Om korten ska helt på bordet, så handlade flytten primärt om att jag och frugan skulle flytta ihop, och på dåvarande tidspunkt så hade jag en hyrd etta ute i ödemarken och hon hade en andels-tvåa i centrala Köpenhamn, så valet var inte så svårt, ha ha!

Som svar på del två; kommentaren om engelska var baserad på Agah's kommentar högre upp i tråden, inte min personliga mening. Själv gillar jag engelska skarpt, och har i min tid också talat det med vänner även om vi bägge var från sverige, eller alt. danmark.

Utöver det så får jag gratulera dig för denna förträffliga idé (tråden alltså). Det är länge sen jag har använt svenska så här mycket, och det är faktiskt riktigt kul :p
 
^ Henrik Dorsin måste vara bland de tio fulaste människorna som någonsin har fötts.

Väldigt bisarr busrigning, tar tre minuter innan han ens frågar varför han ringer. :lol:

 
Last edited by a moderator:
Om korten ska helt på bordet, så handlade flytten primärt om att jag och frugan skulle flytta ihop, och på dåvarande tidspunkt så hade jag en hyrd etta ute i ödemarken och hon hade en andels-tvåa i centrala Köpenhamn, så valet var inte så svårt, ha ha!

Som svar på del två; kommentaren om engelska var baserad på Agah's kommentar högre upp i tråden, inte min personliga mening. Själv gillar jag engelska skarpt, och har i min tid också talat det med vänner även om vi bägge var från sverige, eller alt. danmark.

Utöver det så får jag gratulera dig för denna förträffliga idé (tråden alltså). Det är länge sen jag har använt svenska så här mycket, och det är faktiskt riktigt kul :p

:lol: Oj, jo. Du behöver inte försvara dig själv. Det är ju bara skoj. :) Men du har ju rätt, det är inte svårt att välja. Jag har aldrig varit till Köpenhamn men har hört att staden är jättekul.

Och tack. Jag hoppas att videospammarna inte dödar tråden. ;)
 
jag förstår bättre novembers än tobz när de talar svenska.
jag tycker det är för att novembers andvändas simplare ord än tobz.

(i don't remember what happens to plurar adjective in comparative forms, do they take an "a" i.e. simplara?)
 
Ordet du söker är enklare. Enkel, enklare, enklast. :)

Och det är absolut sant att jag använder enklare ord och har till och med enklare syntax, eftersom jag inte är infödd svensktalande. Det är värt att säga att på engelska så pratar vi mycket mer "aktivt" än svenskarna gör. Så det betyder att jag är jättevan med att börja med 'jag' eller subjektet, och det känns lite som allting som jag skriver blir 'jag' påstående istället för något som är lite mer nyanserade.

Något som jag märkte när jag äntligen kunde börja med att läsa lite mer avancerade böcker och sånt var hur mycket språket skildes från engelska på sätt att bygga meningar och hur fan 'främmande' jag måste låta när jag pratar. Det finns ju "sätt att säga saker" i varje språk och det är en del av att lära sig ett språk och ibland är det bara att jag inte kan en fras eller jag har inte känslan för hur något skulle uttryckas. Sånt kännetecknar infödda talare från utlänningarna. :p Men jag tror att min svenska har blivit ganska bra ändå, särskilt eftersom jag inte startade med språket på allvar tills jag var 25 och min dialekt på svenska är inte så stark och man hör inte direkt att jag är en jänkare. Flera gånger har folk lurats av min dialekt och trodde att jag var svensk. Detta är jag verkligen stolt över, för det kan vara jättesvårt när man börjar med ett språk senare i livet och jag tycker att den amerikanska brytningen på svenska är fan ful. :)
 
Ordet du söker är enklare. Enkel, enklare, enklast. :)

Och det är absolut sant att jag använder enklare ord och har till och med enklare syntax, eftersom jag inte är infödd svensktalande. Det är värt att säga att på engelska så pratar vi mycket mer "aktivt" än svenskarna gör. Så det betyder att jag är jättevan med att börja med 'jag' eller subjektet, och det känns lite som allting som jag skriver blir 'jag' påstående istället för något som är lite mer nyanserade.

Något som jag märkte när jag äntligen kunde börja med att läsa lite mer avancerade böcker och sånt var hur mycket språket skildes från engelska på sätt att bygga meningar och hur fan 'främmande' jag måste låta när jag pratar. Det finns ju "sätt att säga saker" i varje språk och det är en del av att lära sig ett språk och ibland är det bara att jag inte kan en fras eller jag har inte känslan för hur något skulle uttryckas. Sånt kännetecknar infödda talare från utlänningarna. :p Men jag tror att min svenska har blivit ganska bra ändå, särskilt eftersom jag inte startade med språket på allvar tills jag var 25 och min dialekt på svenska är inte så stark och man hör inte direkt att jag är en jänkare. Flera gånger har folk lurats av min dialekt och trodde att jag var svensk. Detta är jag verkligen stolt över, för det kan vara jättesvårt när man börjar med ett språk senare i livet och jag tycker att den amerikanska brytningen på svenska är fan ful. :)

i'm not able to say it in swedish, so forgive me.
i didn't mean to say you're not good at swedish, this idea didn't even cross my mind, so i don't want you to think this, but i've noticed this difference and i wanted to share it with you. i can easily understand you, your sintax is more simple than tobz' and also used words, i had to seach a lot of words reading tobz' messages, but of course it's a normal for a non native speaker. i wish i could speak swedish like you :D you did a great job, and also american accent is really strong and difficult to loose, so if you've been mistaken for a swede i think you have still very few to learn :)
again i'm able to understand but not to express what i want to say in swedish!
now when you've read this messagge i can also delete it if you want 'cause i'm in the wrong thread!
 
Jag hoppas att videospammarna inte dödar tråden
Jag ska sluta.. :/


Novembersdirge, jag undrar: Hur länge har du bott I Sverige? Imponerande ordförråd.

Jag har slägtningar i Sverige som är halv-islänske och det vore bättre om vi kunde tala tilsammans på svenska men inte på engelska. Så den här tråden er jättekul og användbar( jag skulle säga brukbar men google translator reddade mig).
 
@Lefay: Förlåt, jag skal från och med nu skriva TYDLIG OCH MED KORTA ORD! (sådan som man nu alltid talar till utlänningar för att de skall förstå bättre, ha ha!) ;)
Skämt åsido, jag är faktiskt imponerad av din förståelse och användan av det svenska språket. Finner det dock fortfarande bizart att någon ÖNSKAR att lära svenska, utan att det är nödvändigt menar jag. Och jag tror nog att man kan säga simplare också, eller är det dialekten/danskan som smyger sig på där?

@Novembers: Bara lugn, förstod att det var sagt med en glimt i ögat ;) Köpenhamn är, tja... Har både sina positiva och negativa sidor vill jag mena, men som samlad poäng får staden klart över medel. Trevlig, lugn atmosfär för det mesta, folk kan bara bli lite bortskämda och självglada ibland... Fantastisk cykel-stad!
 
ahahahah :lol:

jad studerade tyska på skolan, och hur många gångar tycker du att jag har använt den?
jag har varit 4-5 gångar i tyskland och jag har talat alltid engelska. men jag är trevlig att ha studerat tyska även om den är onytting.
jag tycker det allt you lära sig är nyttingt, kanske inte till livet, i stället till sinnet.

jag vet inte hur många fel jag har gjört :oops:


edit: vad jag tycker om svenska är verben, de är fantastiskt lätt!!!!
även irreguljära verben är enkla.
 
jag tycker det allt you lära sig är nyttingt, kanske inte till livet, i stället till sinnet.
Det kan jag vara enig om. Väl sagt. Man måste ha interesser även om dom är inte användas alltid i livet.

Det är jättekul att folk från det ,,romanske" länder kan uttala sig så bra.