Agah
Abide
Sigurðr;9731068 said:varför?
Vet ikke. Jeg føler at svensk har en gladere tone i språket.
Sigurðr;9731068 said:varför?
Vet ikke. Jeg føler at svensk har en gladere tone i språket.
Glömde en sak: denna tråd skulle också vara till hjälp för att påminna Tobz vem han verkligen är. Kom tillbaka till Sverige, ölen kan inte vara så mycket bättre där! (Fast min kära sambo stod bakom mig och sa "Jo, det kan den.") Haha
Norska är tillåten. Danska inte. Tobz
Jävla Danmark...
Jag tycker bara att det är roligt att någon skulle välja att flytta till Danmark. Men i så fallet ölen måste vara fantastisk. Helt ärligt har min sambo och jag pratat om att flytta till Norge, men jag antar från musiken att ölen där inte är särskilt bra. De är så arga hela tiden.
Men borde jag känner mig lite förolämpad att du skulle kalla engelska för ett kallt och obehagligt språk?
Om korten ska helt på bordet, så handlade flytten primärt om att jag och frugan skulle flytta ihop, och på dåvarande tidspunkt så hade jag en hyrd etta ute i ödemarken och hon hade en andels-tvåa i centrala Köpenhamn, så valet var inte så svårt, ha ha!
Som svar på del två; kommentaren om engelska var baserad på Agah's kommentar högre upp i tråden, inte min personliga mening. Själv gillar jag engelska skarpt, och har i min tid också talat det med vänner även om vi bägge var från sverige, eller alt. danmark.
Utöver det så får jag gratulera dig för denna förträffliga idé (tråden alltså). Det är länge sen jag har använt svenska så här mycket, och det är faktiskt riktigt kul
Ordet du söker är enklare. Enkel, enklare, enklast.
Och det är absolut sant att jag använder enklare ord och har till och med enklare syntax, eftersom jag inte är infödd svensktalande. Det är värt att säga att på engelska så pratar vi mycket mer "aktivt" än svenskarna gör. Så det betyder att jag är jättevan med att börja med 'jag' eller subjektet, och det känns lite som allting som jag skriver blir 'jag' påstående istället för något som är lite mer nyanserade.
Något som jag märkte när jag äntligen kunde börja med att läsa lite mer avancerade böcker och sånt var hur mycket språket skildes från engelska på sätt att bygga meningar och hur fan 'främmande' jag måste låta när jag pratar. Det finns ju "sätt att säga saker" i varje språk och det är en del av att lära sig ett språk och ibland är det bara att jag inte kan en fras eller jag har inte känslan för hur något skulle uttryckas. Sånt kännetecknar infödda talare från utlänningarna. Men jag tror att min svenska har blivit ganska bra ändå, särskilt eftersom jag inte startade med språket på allvar tills jag var 25 och min dialekt på svenska är inte så stark och man hör inte direkt att jag är en jänkare. Flera gånger har folk lurats av min dialekt och trodde att jag var svensk. Detta är jag verkligen stolt över, för det kan vara jättesvårt när man börjar med ett språk senare i livet och jag tycker att den amerikanska brytningen på svenska är fan ful.
Jag ska sluta.. :/Jag hoppas att videospammarna inte dödar tråden
DET ONDA SPRÅKET!!!! NEEJJJ!!
Jag kände mig inte alls förolämpad.
DET ONDA SPRÅKET!!!! NEEJJJ!!
Jag kände mig inte alls förolämpad.
Det kan jag vara enig om. Väl sagt. Man måste ha interesser även om dom är inte användas alltid i livet.jag tycker det allt you lära sig är nyttingt, kanske inte till livet, i stället till sinnet.