Musical activities

I've played guitar for about nine years, drums for four months.

We have a staggering project, Thales, in which I play drums (that's why I started playing them in the first place). Link in my signature.

(Päivää, by the way. :D )

I play guitar, but i'm not in a band. I was in a band at school, but the music teacher wouldnt let us play to the rest of the school, so everyone crowded into the music room to hear us. But I was shit back then, and i've improved loads now.

I also learnt the recorder when i was about six.:D

Hei, Mutanen! Missä päin Espoota asut? Katos mäkin asun Espoossa, Mankkalla. Jos tiedät ketään joka haluis kitaristia johonkin Opeth-tyyliseen bändiin, niin meikä ois näin alustavasti kiinnnostunut...

Mistä meitä espoolaisia nyt oikein virtaa! :D

I've played the guitar for close to ten years soon. My focus has changed from mastering the guitar as an instrument to songwriting, and during the last few years I've started to write more of my own stuff...lately it's been more Opeth-influenced, I admit. Since I don't have a band (or lyrics or someone to sing?) I don't really know how it will sound finally. I'm quite confident in what I have in mind though and would like to turn this into a real band...

StorTroll, drop me a mail - heitä maililla. ;)

I've played guitar for 4 years now. I love to play and sing opeth, i can growl and sing just like Opeth.

I think the reason people who like metal play instruments because you can allways find a song that is above your level and try to learn it, thus getting better. but with other types of music there is no challenge so you can get board easly.

Or maybe its the other way around... if your musically inclined you can appreciate metal. because when i started playing guitar i likes bands like greenday i got bored and started listening to heavier and heavier stuff.

First of all,

tervehdys vain kaikille suomalaisille! Espoostahan on kuulemma tulossa varsinainen metallin mekka; toisaalta ne, jotka näin sanovat, ihailevat Children of Bodomia jne. missä ei sinällään ole mitään vikaa, vaikka itse epäilen Bodomin ja heidän klooniensa (Throne of Chaos jne.) olevan riittäviä tämän väitteen todentamiseen.
StorTroll: Tja, enpä tiedä. Ainoat kitaristit, joiden tiedän olevan kiinnostuneita Opeth-tyylisestä musiikista soittavat jo jossain yhtyeessä. Täten on siis hyvin vaikea antaa kovinkaan hyvää vastausta...itse asun Kivenlahdessa, täällä Espoon rap-ghettossa. Yo.
Till fjalls: Yes, I have checked out Wars of Winter and I think that even if the realization fumbles slightly at times you have some potential, so keep on working and it should pay back in the end! As for Thus Perish, we have an EP underway, the rehearsals for the recording are about to commence if we are lucky enough to get the rehearsal place we are trying to obtain. I will notify you when something has been released; as of now I have done demo versions of the material for our first album all by myself even though we have a full lineup. These demo versions actually mop the floor with many other bands in my humble opinion, to speak honestly. Something will appear on the net around next month, though.
As for myself, I have played the electric guitar for a bit over three years, a few hours per day. I wonder where my energy comes from. I play quite well these days in my opinion, since in spite of my lack of proper theoretical knowledge I have enough passion, will and experience to actually be a good guitarist - people have mistaken me for someone who has played twice as long, or longer, than I actually have. However, my main focus was, is and will be songwriting, which I have done for six to seven years now with hundreds of songs under my belt.
AttleseyC, I think metal is very much an expansion of prog with various influences from different styles of popular music, so in that case it is rather understandable that for the more progressive metal sounds to be understood there has to be a progressive mindset to receive them as well. This does not apply to the Sodom/Impaled Nazarene part of the metal world, though, even if these groups are not subject to the same kind of scrutiny.
Orchid: "A world beyond" kuulostaa erittäin lupaavalta. Or shall we speak/write in English? I can hear the Opeth influence in there. Which is by no means bad. Generally, it is delightful to discover promising acts emerging from the murky underground of Finland.

Let the Finnish take over for a while. ;)

Jep, itse muutin juuri Otaniemeen joten en tosiaankaan tunne paikallista skeneä...vaikken mikään skenemies varsinaisesti olekaan. Kaverin kautta tunnen tosin Etelä-Suomen rässiskeneä. :)
Täällä olisi opiskelijoille bändikämppiäkin jaossa - mistä vain bändi...

Hannu: kuulostaa lupaavalta. Metalli/progelinjoilla tässä itsekin ollaan. Ei proge Dream Theater -mielessä, vaikka siitäkin intoilen ajoittain. Enemmän tunnelmallista, maalailevaa ja ajatuksia herättävää...metallia unohtamatta. Opeth nyt on aika selvästi suurin vaikuttaja, en voi kiistää. Enkä haluakaan.

Voisin minäkin kehua retostaa tuota World Beyondia, olen sen aikanaan kuunnellut. Tunnelmallista, harrasta, jylhää...opethiaanista? :)

Originally posted by E V I L
I can play nocturnes by Chopin and two sonatas by beethoven in addition to a few things by Debussy and Rachmaninoff, but I can't site-read very well and I really struggle to play the faster passages (i.e., I suck)
well shit, at least you have good taste in what you WANT to play. i hate when people say, "I love classical music, like bach, mozart, beethoven, chopin, debussy." -- those are such BLATANTLY different categories, that someone who liked Chopin would NOT like Bach. so cheers to you! :D

Windom Pearl: Sanoisin karhean äänesi kuulostavan todella paljon Mikael Åkerfeldtiltä. On jännittävä huomata, miten moni on saanut vaikutteita Opethilta - olen hiljattain löytänyt suuren määrän näitä yhtyeitä, siinä missä niitä ennen sai etsiä kissojen ja koirien kanssa. Lupaavaa, vaikka täysin oma tyyli olisi aina suositeltavaa. Btw, cool handle.

Vortex: Yhtyeeni on kyllä progea, muttei Dream Theaterin hengessä - johtuen siitä, että musiikillinen kasvuympäristömme on jo lähtökohdiltaan täysin erilainen. (Emmekä me ole opistomuusikoita; en itse haluaisi olla ammatiltani täysipäiväisesti muusikko!) Opethilta kuulostamme ajoittain, mutta parempi olisi sanoa, että kuulostamme enemmänkin siltä, että Arcturus ja Emperor soittavat Opethia - minulle luontaiset sointukulut ovat samankaltaisia kuin Opethilla, mutta uudet sovitukset tekevät kappaleista enemmän teatraalisia - näin siis kahta em. yhtyettä muistuttavia. Teknisyyttä löytyy rumpalin grindcore-taustaa myöten, mutta se ei koskaan kuitenkaan käy tunnelman yli. "Edgar Allan Poe metal" olisi melko hyvä kuvaus...kauhutunnelmissa liikutaan paljon, sekä lyriikoideni osalta että siinä, miten ne tuodaan musiikissa eloon.

Mitä Espoon "skeneen" tulee, tuntuu, ettei skene itse ole juuri minkään näköinen - mutta skeneily on sitäkin enemmän voimissaan. En itsekään juuri skeneä tunne, muutamia bändejä vain, vaikka seuraan kehitystä tiiviisti.

Olet soittanut siis kauan kitaraa; oletko itseoppinut vai teorian tunneilla kahlannut soittaja? Näiden kahden tien välisen ristiriidan näkee usein kehkeytyvän ihmisten keskusteluissa. Parashan olisi yhdistelmä itseoppineen tunteen paloa ja teoreettisen taiturin analyyttinen taju. Koen itse olevani tällä haavaa tarvittavassa tasapainossa, vaikka teoriapuoli kutsuu minua yhä enemmän ja enemmän..

Originally posted by Lina
well shit, at least you have good taste in what you WANT to play. i hate when people say, "I love classical music, like bach, mozart, beethoven, chopin, debussy." -- those are such BLATANTLY different categories, that someone who liked Chopin would NOT like Bach. so cheers to you! :D

Hehehe... I know such people... But on the other hand, I like Schoenberg and, say, Mozart's 'Requiem'. That's even more different than different ! :)

I'm a musician too - I play piano and guitar, mostly improvisations, there's a whole shitload of riffs and passages that I wrote, but (except the three long songs I finished the last year which I'm not satisfied with anymore) no completed and recorded compositions so far - I'm always doing complex stuff and it takes a great amount of time to finish and perfect and edit... I'm starting to consider doing a singer-songwriter project to balance it out, :loco: but my lyrics would not fit to such music - which I could write easily... I can sing clearly somewhat (at least better than Quorthon, bhahah), I cannot growl.

I used to play keyboards in a band for more than a year, something like atmospheric alternative rock (the guy wrote brilliant lyrics), but then I left it, cause they started becoming too trendy.

D Mullholand
-----------------------
NP: Gentle Giant - Free Hand

ive played the trumpet for 7 years and guitar for almost 4 years now. guitar is definately my favorite but im much better at the trumpet.

as for bands ive been in.....i played trumpet for a friend's ska band back in high school a few times....you cant headbang to ska so that just wasnt fun at all! haha...and then i had this band i played guitar in...we were basically drunk and having fun so the music was horrible!!!! and i have no further comments on that. :p

I used to be a bassist/vocalist for a shitty punk/metal band back in highschool, but all I've done lately is growl for my friend's side project. I'd really love to do vocals for a stockholm-sounding death metal band, but unfortunately all the death metal bands around here think they're Suffocation. Don't get me wrong, I like Suffocation, it's just their halfassed clones that suck shit out of an elephant's ass.

I've played guitar for 11 years, i started off learning classical and spanish styles, but migrated to more obscure forms of music, and thus got a load better as a player and a musician.

I am playing an a band entitled 'INTROSPECTION'

-progressivetechnicaldeaththrash-

The other guitarist and i have played together in various bands for a few years now, but have recently decided that every band around here lacks creative talent and motivation, so we've started something of our own, kindof a dark prog-thrash band, a mix between nevermore/death/martyr... with a bit of a tea-party influence here and there...!

and you know the best thing? The other guitarist in my band HAS A MULLET. :D

I've played guitar for roughly 10 years now.
I started with classical, and then added
electric 3 or 4 years ago. At first I got
really captured by medieval tunes (greensleeves
style), and later I also progressed to playing
modern guitar (Leo Brouwer is god... check him
out)

I also play drums in a band called Aegir....been beating drums for like half a year =)

www.mp3.com/aegirviking

Originally posted by Hannu Mutanen
Vortex: Yhtyeeni on kyllä progea, muttei Dream Theaterin hengessä - johtuen siitä, että musiikillinen kasvuympäristömme on jo lähtökohdiltaan täysin erilainen. (Emmekä me ole opistomuusikoita; en itse haluaisi olla ammatiltani täysipäiväisesti muusikko!) Opethilta kuulostamme ajoittain, mutta parempi olisi sanoa, että kuulostamme enemmänkin siltä, että Arcturus ja Emperor soittavat Opethia - minulle luontaiset sointukulut ovat samankaltaisia kuin Opethilla, mutta uudet sovitukset tekevät kappaleista enemmän teatraalisia - näin siis kahta em. yhtyettä muistuttavia. Teknisyyttä löytyy rumpalin grindcore-taustaa myöten, mutta se ei koskaan kuitenkaan käy tunnelman yli. "Edgar Allan Poe metal" olisi melko hyvä kuvaus...kauhutunnelmissa liikutaan paljon, sekä lyriikoideni osalta että siinä, miten ne tuodaan musiikissa eloon.

Mmm, tarjoahan linkkiä kun tuotoksia ilmestyy linjoille, tuo kuvaus herättää kyllä kiinnostuksen...onko koskettimia vai luotatko pelkkään kitaraan?
Opeth on tosin niitä harvoja nykyajan death/black - bändejä, joita kuuntelen. Muut alan suosikit löytyvät sitten vanhemmasta deathmetallista (Carcass, Death jne.). Bändihän on aivan oma lukunsa genressään (jos edes siihen enää sopii) ja ehdoton henkilökohtainen ykkönen muutenkin...

Mitä Espoon "skeneen" tulee, tuntuu, ettei skene itse ole juuri minkään näköinen - mutta skeneily on sitäkin enemmän voimissaan. En itsekään juuri skeneä tunne, muutamia bändejä vain, vaikka seuraan kehitystä tiiviisti.

Olet soittanut siis kauan kitaraa; oletko itseoppinut vai teorian tunneilla kahlannut soittaja? Näiden kahden tien välisen ristiriidan näkee usein kehkeytyvän ihmisten keskusteluissa. Parashan olisi yhdistelmä itseoppineen tunteen paloa ja teoreettisen taiturin analyyttinen taju. Koen itse olevani tällä haavaa tarvittavassa tasapainossa, vaikka teoriapuoli kutsuu minua yhä enemmän ja enemmän..

Täysin itseoppinut. Toki minussa asuu pieni teoreetikko, kun väkisinkin asioita on alkanut tajuamaan monen vuoden soittorupeaman jälkeen. Ehkä sitä hyödyntää sitten siinä, kun yrittää kehittää jännittäviä ja omaperäisiä melodiarakenteita biiseihin. Kun tuntee säännöt, on helpompi myös rikkoa niitä. Tunteen ja teorian yhdistämisen puolesta puhun itsekin...

Soittotekniikkani on täysin kotikutoinen, enkä ole yrittänytkään vetää hevisooloa enää varmaan vuoteen...panostan siihen, että osaan soittaa rytmiä ym. kuviota kekseliäästi.. =)

..onko koskettimia vai luotatko pelkkään kitaraan?

Taitava kosketinsoittaja on haussa, vaikkemme luultavasti ota lisää vakijäseniä. Meillä on myös sellisti, ja tämän lisäksi etsimme myös viulistia. Tämä pakottaa minut osaltaan opiskelemaan teoriaa, sillä olisi mieluisaa, jos kappaleiden sovitukset voisi esittää soittajille nuotinnetuina. Siinäpä projekti, jota hieman olen jo aloitellutkin.

Soittotekniikkani on täysin kotikutoinen, enkä ole yrittänytkään vetää hevisooloa enää varmaan vuoteen...

Minä vedän vieläkin sooloja ja sweepit ovat juuri harjoittelun alla, ja on mukavaa voidessaan todeta osaavansa sooloilla kohtalaisen hyvin ilman muuta opiskelua kuin se, että ottaa kitaran ja soittaa mitä mieleen juolahtaa. (Ollakseni virtuoosi minun tulisi mennä opiskelemaan soittotekniikkaa jne. mutta kysymys onkin se, haluanko olla virtuoosi ja viedä aikaa muilta tärkeiltä asioilta elämässäni. Vastaus on: en.) Parastahan on käyttää erikoisia kikkoja nimeenomaan säveltäessä ja tämän takia soolot ovat kappaleiden osina sellaisia, etten hirveästi niitä halua käyttää. Se minua Bodomissa tavallaan häiritsee, että kappaleet ovat simppeleitä ja soolot todella teknisiä. Tämä näkyy oikeastaan kaikessa, mitä A. Laiho tekee, eikä se tyyli miellytä minua. Tylsää ryttäyskappaletta ei pelasteta hurjalla soololla, vaan siinä menee soolon arvo huonon kappaleen mukana viemäristä alas.

I've played keyboards on and off for (gulp) 35 years. Also play the harmonica.

I basically play blues/jazz on the keyboard - not much good keyboard metal out there.